Artykuł
1. Niektóre zadania Wydziału Komunikacji i Dróg:
• rejestracja i wyrejestrowywanie pojazdów,
• wydawanie i zatrzymywanie praw jazdy, nadawanie i cofanie uprawnień,
• usuwanie pojazdów z drogi,
• nadzór nad ośrodkami szkolenia kierowców, instruktorami nauki jazdy i wykładowcami,
• wydawanie, cofanie i wygaszanie zezwoleń, licencji oraz zaświadczeń w transporcie krajowym,
• prowadzenie spraw związanych z publicznym transportem zbiorowym,
• nadzór nad stacjami kontroli pojazdów,
• prowadzenie spraw z zakresu zarządzenia ruchem drogowym,
• prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego (np. wydawanie uzgodnień na organizowanie procesji i pielgrzymek na drogach publicznych czy wydawanie zezwoleń na przeprowadzanie zawodów sportowych, które powodują utrudnienia w ruchu).
• rejestracja i wyrejestrowywanie pojazdów,
• wydawanie i zatrzymywanie praw jazdy, nadawanie i cofanie uprawnień,
• usuwanie pojazdów z drogi,
• nadzór nad ośrodkami szkolenia kierowców, instruktorami nauki jazdy i wykładowcami,
• wydawanie, cofanie i wygaszanie zezwoleń, licencji oraz zaświadczeń w transporcie krajowym,
• prowadzenie spraw związanych z publicznym transportem zbiorowym,
• nadzór nad stacjami kontroli pojazdów,
• prowadzenie spraw z zakresu zarządzenia ruchem drogowym,
• prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego (np. wydawanie uzgodnień na organizowanie procesji i pielgrzymek na drogach publicznych czy wydawanie zezwoleń na przeprowadzanie zawodów sportowych, które powodują utrudnienia w ruchu).
2. Niektóre zadania Wydziału Budownictwa i Architektury:
• przygotowywanie pozwoleń na budowę,
• przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych niewymagających uzyskania pozwolenia na budowę,
• przyjmowanie zgłoszeń o rozbiórce niewymagającej uzyskania pozwolenia,
• nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę,
• stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę,
• wydawanie dzienników budowy,
• kontrolowanie prowadzenia spraw związanych z udzielaniem lub odmową zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowalnych,
• przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego,
• wydawanie zaświadczeń o samodzielności lokalu mieszkalnego,
• potwierdzanie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego,
• wydawanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
• przygotowywanie pozwoleń na budowę,
• przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych niewymagających uzyskania pozwolenia na budowę,
• przyjmowanie zgłoszeń o rozbiórce niewymagającej uzyskania pozwolenia,
• nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę,
• stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę,
• wydawanie dzienników budowy,
• kontrolowanie prowadzenia spraw związanych z udzielaniem lub odmową zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowalnych,
• przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego,
• wydawanie zaświadczeń o samodzielności lokalu mieszkalnego,
• potwierdzanie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego,
• wydawanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
3. Niektóre zadania Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami:
• W zakresie Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków oraz Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej:
• wydawanie wypisów, wyrysów oraz map,
• przyjmowanie i obsługa zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych, weryfikacja opracowań przyjmowanych do zasobu,
• koordynowanie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
• tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych obejmujących zbiory danych infrastruktury informacji przestrzennej (dotyczących m.in. ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, rejestru cen i wartości nieruchomości) oraz standardowych opracowań kartograficznych.
• W zakresie Referatu Gospodarki Nieruchomościami Powiatu i Skarbu Państwa:
• prowadzenie spraw związanych z nabywaniem i zbywaniem nieruchomości stanowiących własność Powiatu i Skarbu Państwa,
• naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
• przygotowywanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,
• prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego,
• prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, zwrotem odszkodowań, w tym także nieruchomości zamiennej oraz rozliczeniem z tytułu zwrotu i terminami zwrotu,
• zabezpieczenia wierzytelności Skarbu Państwa przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności.
• W zakresie gospodarki gruntami rolnymi:
• prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o nadaniu na własność nieruchomości,
• prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przekazywaniem na własność działki gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne państwu w zamian za rentę.
• W zakresie Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków oraz Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej:
• wydawanie wypisów, wyrysów oraz map,
• przyjmowanie i obsługa zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych, weryfikacja opracowań przyjmowanych do zasobu,
• koordynowanie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
• tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych obejmujących zbiory danych infrastruktury informacji przestrzennej (dotyczących m.in. ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, rejestru cen i wartości nieruchomości) oraz standardowych opracowań kartograficznych.
• W zakresie Referatu Gospodarki Nieruchomościami Powiatu i Skarbu Państwa:
• prowadzenie spraw związanych z nabywaniem i zbywaniem nieruchomości stanowiących własność Powiatu i Skarbu Państwa,
• naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
• przygotowywanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,
• prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego,
• prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, zwrotem odszkodowań, w tym także nieruchomości zamiennej oraz rozliczeniem z tytułu zwrotu i terminami zwrotu,
• zabezpieczenia wierzytelności Skarbu Państwa przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności.
• W zakresie gospodarki gruntami rolnymi:
• prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o nadaniu na własność nieruchomości,
• prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przekazywaniem na własność działki gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne państwu w zamian za rentę.
4. Niektóre zadania Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa:
• wydawanie kart wędkarskich,
• rejestracja sprzętu pływającego służącego do połowu ryb,
• wystawianie legitymacji strażnikom Społecznej Straży Rybackiej,
• prowadzenie spraw związanych z usuwaniem azbestu z budynków mieszkalnych, gospodarczych i inwentarskich,
• wydawanie zaświadczeń o tym, że działka nie jest objęta uproszczonym planem lasu,
• wydawanie decyzji dla jednostek w przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu w środowisku,
• wydawanie decyzji zobowiązującej podmiot negatywnie oddziałujący na środowisko do ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia lub przywrócenia środowiska do stanu właściwego,
• prowadzenie spraw dotyczących ograniczania lub zakazu używania jednostek pływających (lub niektórych ich rodzajów) na określonych zbiornikach,
• pomiar, kubikowanie i cechowanie drewna oraz wydawanie dokumentu stwierdzającego legalność jego pozyskania,
• wydawanie decyzji zezwalającej na pozyskanie drewna niezgodnie z uproszczonym planem urządzenia lasu,
• udzielanie instruktażu z zakresu wykonywania zasięgu trzebieży wczesnej i późnej właścicielom oraz czyszczeń lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
• wydawanie decyzji w zakresie zmiany lasu na użytek rolny,
• wydawanie decyzji na przedwczesny wyrąb drzewostanów w przypadku, gdy nie spełnia on celów hodowlanych,
• wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców,
• wydzierżawianie polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego,
• ustalanie wysokości czynszu dzierżawnego dla dzierżawców polnych obwodów łowieckich,
• prowadzanie rejestru posiadanych roślin i zwierząt chronionych,
• pomoc przedsiębiorcom i mieszkańcom powiatu w interpretacji przepisów dotyczących gospodarki odpadami oraz udzielanie odpowiedzi na zapytania i wątpliwości prawne w zakresie obowiązywania ustawy o odpadach,
• obsługa spraw pozostających w kompetencji Geologa Powiatowego.
• wydawanie kart wędkarskich,
• rejestracja sprzętu pływającego służącego do połowu ryb,
• wystawianie legitymacji strażnikom Społecznej Straży Rybackiej,
• prowadzenie spraw związanych z usuwaniem azbestu z budynków mieszkalnych, gospodarczych i inwentarskich,
• wydawanie zaświadczeń o tym, że działka nie jest objęta uproszczonym planem lasu,
• wydawanie decyzji dla jednostek w przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu w środowisku,
• wydawanie decyzji zobowiązującej podmiot negatywnie oddziałujący na środowisko do ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia lub przywrócenia środowiska do stanu właściwego,
• prowadzenie spraw dotyczących ograniczania lub zakazu używania jednostek pływających (lub niektórych ich rodzajów) na określonych zbiornikach,
• pomiar, kubikowanie i cechowanie drewna oraz wydawanie dokumentu stwierdzającego legalność jego pozyskania,
• wydawanie decyzji zezwalającej na pozyskanie drewna niezgodnie z uproszczonym planem urządzenia lasu,
• udzielanie instruktażu z zakresu wykonywania zasięgu trzebieży wczesnej i późnej właścicielom oraz czyszczeń lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
• wydawanie decyzji w zakresie zmiany lasu na użytek rolny,
• wydawanie decyzji na przedwczesny wyrąb drzewostanów w przypadku, gdy nie spełnia on celów hodowlanych,
• wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców,
• wydzierżawianie polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego,
• ustalanie wysokości czynszu dzierżawnego dla dzierżawców polnych obwodów łowieckich,
• prowadzanie rejestru posiadanych roślin i zwierząt chronionych,
• pomoc przedsiębiorcom i mieszkańcom powiatu w interpretacji przepisów dotyczących gospodarki odpadami oraz udzielanie odpowiedzi na zapytania i wątpliwości prawne w zakresie obowiązywania ustawy o odpadach,
• obsługa spraw pozostających w kompetencji Geologa Powiatowego.
5. Niektóre zadania Wydziału Oświaty:
• realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół ponadpodstawowych, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego, placówek oświatowo-wychowawczych, ośrodków szkolno-wychowawczych i poradni psychologiczno-pedagogicznych,
• prowadzenie spraw w zakresie powoływania i udziału komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły lub placówki,
• przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną,
• opiniowanie likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły, prowadzonej przez inną osobę prawną lub fizyczną,
• prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
• prowadzenie spraw związanych ze stypendiami, nagrodami i wyróżnieniami w dziedzinie kultury fizycznej
• prowadzenie spraw związanych ze składaniem wniosków o przyznanie odznaki „Za opiekę nad zabytkami”,
• prowadzenie spraw związanych z ustanowieniem społecznego opiekuna zabytków, prowadzenie listy społecznych opiekunów zabytków oraz wydawanie legitymacji społecznego opiekuna zabytków i wystawianie zaświadczeń o pełnieniu tej funkcji,
• prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku znajdującym się na terenie powiatu, wpisanym do rejestru zabytków,
• organizacja otwartych konkursów ofert na organizację zadań publicznych z zakresu pożytku publicznego,
• przygotowywanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa,
• organizowanie przewozu zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych.
• realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół ponadpodstawowych, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego, placówek oświatowo-wychowawczych, ośrodków szkolno-wychowawczych i poradni psychologiczno-pedagogicznych,
• prowadzenie spraw w zakresie powoływania i udziału komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły lub placówki,
• przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną,
• opiniowanie likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły, prowadzonej przez inną osobę prawną lub fizyczną,
• prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
• prowadzenie spraw związanych ze stypendiami, nagrodami i wyróżnieniami w dziedzinie kultury fizycznej
• prowadzenie spraw związanych ze składaniem wniosków o przyznanie odznaki „Za opiekę nad zabytkami”,
• prowadzenie spraw związanych z ustanowieniem społecznego opiekuna zabytków, prowadzenie listy społecznych opiekunów zabytków oraz wydawanie legitymacji społecznego opiekuna zabytków i wystawianie zaświadczeń o pełnieniu tej funkcji,
• prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku znajdującym się na terenie powiatu, wpisanym do rejestru zabytków,
• organizacja otwartych konkursów ofert na organizację zadań publicznych z zakresu pożytku publicznego,
• przygotowywanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa,
• organizowanie przewozu zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych.
6. Niektóre zadania Wydziału Organizacyjnego i Promocji:
• prowadzenie Biura Rzeczy Znalezionych,
• udostępnianie dokumentów dotyczących zatrudnienia w zlikwidowanych zakładach pracy, których akta znajdują się w Archiwum Zakładowym Starostwa,
• prowadzenie spraw związanych z nieodpłatną pomocą prawną i nieodpłatnym poradnictwem obywatelskim,
• prowadzenie spraw w zakresie zamówień publicznych i spraw inwestycyjnych, zarządzania kryzysowego, obronności, obrony cywilnej i promocji,
• obsługa Rady Powiatu Złotowskiego i Zarządu Powiatu Złotowskiego.
• prowadzenie Biura Rzeczy Znalezionych,
• udostępnianie dokumentów dotyczących zatrudnienia w zlikwidowanych zakładach pracy, których akta znajdują się w Archiwum Zakładowym Starostwa,
• prowadzenie spraw związanych z nieodpłatną pomocą prawną i nieodpłatnym poradnictwem obywatelskim,
• prowadzenie spraw w zakresie zamówień publicznych i spraw inwestycyjnych, zarządzania kryzysowego, obronności, obrony cywilnej i promocji,
• obsługa Rady Powiatu Złotowskiego i Zarządu Powiatu Złotowskiego.
7. Powiatowy Rzecznik Konsumentów:
• zapewnia konsumentom bezpłatne poradnictwo i informację w zakresie ochrony ich interesów,
• wytacza powództwa na rzecz konsumentów, za ich zgodą występuje również do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów,
• występuje do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
• zapewnia konsumentom bezpłatne poradnictwo i informację w zakresie ochrony ich interesów,
• wytacza powództwa na rzecz konsumentów, za ich zgodą występuje również do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów,
• występuje do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
Uwaga!
Pełne zakresy działania wszystkich wydziałów i samodzielnych stanowisk w Starostwie Powiatowym w Złotowie szczegółowo opisane zostały w załączniku numer 2 do Regulaminu Organizacyjnego – jest on dostępny TUTAJ (przekierowanie – klik).
Pełne zakresy działania wszystkich wydziałów i samodzielnych stanowisk w Starostwie Powiatowym w Złotowie szczegółowo opisane zostały w załączniku numer 2 do Regulaminu Organizacyjnego – jest on dostępny TUTAJ (przekierowanie – klik).
Patrycja Kajewska









